تاريخ : جمعه 18 اسفند 1391برچسب:, | 9:22 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri
با هدف طراحی یک روگذر آبی، طرح های پیشنهادی  Matthew Edward Getch و  Maciej Woronieck، دومین جایزه کل و اولین جایزه مردمی را دریافت کرد. اهداف این پروژه از تحلیل ضعف های شهری حاصل شد. این معماران تداخلات خطی را ایجاد کردند که پارک ها و شبکه های سبز شهری را شناسایی کرده و آنها را درست در پشت روگذر رودخانه از طریق یک پیاده رو با کاربران مرتبط می ساخت.

 
تصاویر هوایی از Hart Plaza


با توجه به قرارگیری طرح در کانون شهر، این پارک خطی، سایت مناسبی برای طراحی داشت. وجود ساختمان هایی با  کارکردهای چندگانه شامل کاربردهای اقتصادی، اجتماعی به همراه محیط زیست غنی در اطراف سایت (همسایگی ها) و برنامه شهری گسترده، از دیگر مزایای طراحی در این سایت به حساب می آمد.
 


پرسپکتیو های Hart Plaza  از پیاده رو

 
علاوه بر این، با شکل گیری هویتی غنی و فرمی قوی در سایت، طرح نهایی، ایده ای رو به گسترش بود نه یک روگذر ساده به صورت فضای خالی؛ مناطقی انبوه از درختان، فضاهای سبز ساخته شده، شبکه معابر و سیرکولاسیون موجود،  همه و همه محدودیت های موجود در سایت بودند که می بایست در طرح پیشنهادی لحاظ شوند. با توجه به این محدودیت ها، گروه طراحی، به منظور مقابله با مسائل و مشکلات شهری، پروپوزال موجود را یه صورت زیر تعریف کردند:

- لحاظ کردن زمین ها و املاک متروک

-  لحاظ کردن زیست بوم های بلاستفاده

- لحاظ کردن پارک ها و نوار های سبز خطی بلاستفاده

- لحاظ کردن فضاهای عمومی بلاستفاده

- دسترسی های محدود و متصل به رودخانه


هتل مسکونی و باغات


پس از بررسی اهداف پروژه، مشخص شد که طراحی در فضای شهری بدون در نظر گرفتن نمای سابق رودخانه ، نه تنها هیچ منفعتی برای آن شهر نخواهد داشت؛ بلکه دغدغه های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی موجود در آن را نیز رفع نخواهد کرد.

با توجه به قواره های خالی و مناطق مسکونی رها شده، برای شروعی دوباره، بهتر بود این  زمین ها  تسطیح شوند. این طراحی در واقع فرصتی شد برای احیای مجدد تاریخ غنی و بستر این رودخانه که با حذف خسارات حاصل از آلودگی های محیطی- صنعتی و احیای مجد تالاب های بومی، مراتع و دشت هاصورت می گرفت.

با استناد به موارد ذکر شده، طراحی جدید، بستر پیشین رودخانه را احیا کرده و با بررسی سیاست های امروزی آن، آینده ای جدید را برای آن تعریف می کند. فضایی که به اندازه کافی منعطف بود؛ به ویژه قابلیت تطبیق و گسترش با جمعیت را داشته و پاسخگوی ابزار های فن آوری های دنیای مدرن، اطلاعات نامحدود و ابزار اطلاع رسانی جمعی بوده و علاوه بر این، با برنامه ریزی مناسب، نیاز های شهروندان و کاربران آن را برآورده می سازد.
 


زمین های سبز طراحی شده


گروه طراحی در واقع با شکستن حصار اطراف رودخانه که پیش از این به عنوان یک مانع عمل می کرد، شهروندان را بیشتر با بستر رودخانه درگیر کرده و دسترسی به منابع طبیعی آن را دوباره ممکن ساخته اند. از سوی دیگر، با توجه به بافت شهری و همسایگی های طرح، به منظور استفاده از زمین ها و قواره های خالی یا بایر، ، طراحی های موقت صورت گرفته است.

در پروپوزال ارائه شده، طراحان قصد داشتند، در حالی که فرصت های اقتصادی بسیاری برای شهر فراهم می آید، این فضاهای بایر را تبدیل به مقصدی سازند که مهاجران از هر سوی جهان، به سمت آن کشیده می شوند. از سوی دیگر، با کاربرد مؤثر تکنولوژی، فرصت مناسبی برای ایجاد یک تجربه حسی بین پارک و کاربران آن به وجود می آمد. در این پروژه، طرح بار دیگر، زیست بوم های طبیعی را تعریف کرده که با تخریب و حفاری لبه های موجود رودخانه، مجدداً رونق می گیرد.
 

" زیست بوم ها و زمین های کشاورزی"

بدون شک، از بین رفتن زیستگاه های بومی ، تأثیر زیادی در تغییر کیفیت اکوسیستم های حاشیه رودخانه داشته است. این تالاب ها، به عنوان مأمنی برای حفظ گونه های طبیعی و در معرض خطر بافت شهری، تنظیم سطح آب رودخانه و منبعی برای احیای آب آبگیرها عمل می کند. لایه های اضافه شده به این طراحی شامل فضاهای عمومی-تفرجگاهی خواهد بود.

"مجمع الجزایر طراحی شده"

در این بخش تفرجگاهی، فضاهایی جهت ماهیگیری، ساخت قلعه های شنی و زمین های بازی کودکان با تنوعی گسترده در نظرگرفته شده است. ارزش های زیست محیطی این فضا و زیبایی های خیره کننده اطراف بزرگترین تالاب مصنوعی در این منطقه بی نظیر است.


"زمین بازی های مهیج"
این بخش از طراحی به طور ویژه برای جوانان این منطقه طراحی شده است و به آنها اجازه می دهد که نیازهای فیزیکی، محرکی خود را در این قسمت، برآورده سازند. این منطقه در اصطلاح می تواند منطقه (هر چه خوش آید!) نام گیرد، که با هدف شانس تجربه های مهیج، کشف درون و شکستن حصار محدودیت ها طراحی شده است. گرفیتی  ها، صدای موسیقی بسیار بلند از محرک های این زون طراحی خواهد بود.

این طرح شهری که فضا و مکان متنوعی را برای کاربران آن به منظور، استراحت، تعامل، اجراهای گوناگون و ... فراهم می کند مانند پالت رنگی سرشار ار متریال و رنگ های متنوع است؛ بدون شک، این تنوع کمکی بسیاری به تعریف فضاهای یکپارچه، با هویتی منحصر به فرد خواهد کرد.







 

 
منبع: سایت خبری معماری نیوز - ترجمه نگار بدری
کلیدها , معماری منظر


تاريخ : جمعه 18 اسفند 1391برچسب:, | 9:4 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri
باغ ایرانی یکی از کهن الگوها در معماری منظر است. باغ ایرانی به عنوان یک سبک در بین طراحان منظر در سطح جهان پذیرفته شده است. همچنین مطالعات مشابهی در مورد فرش ایرانی با این دید صورت گرفته است.

محمد مطلّبی عضو هیات مدیره انجمن متخصصان فضای سبز و منظر ایران و عضو مجمع جهانی فدراسیون بین المللی معماران منظر در گردهمایی پژوهش هنر و معماری که به همت انجمن مفاخر معماری ایران در موزه امام علی (ع) برگزار شد، پیرامون کهن الگوهای طراحی منظر معاصر در ایران گفت: باغ ایرانی یکی از کهن الگوها در معماری منظر است. باغ ایرانی به عنوان یک سبک در بین طراحان منظر در سطح جهان پذیرفته شده است. همچنین مطالعات مشابهی در مرد فرش ایرانی با این دید صورت گرفته است.

وی افزود: آنچه در بسیاری از این مطالعات نادیده گرفته شده، این است که با وجود سبک باغسازی ایرانی و ارزش بالای هنری و فرهنگی فرش ایرانی، طراحان معاصر منظر در ایران چگونه می توانند از این کهن الگوها در طرح های خود استفاده کنند؟

مطلبی خاطر نشان کرد: فقدان چنین مطالعاتی باعث شده بسیاری از طراحان، صرف استفاده از فرم باغ ایرانی یا به کار بردن موتیف های فرش در طرح های خود، گمان کنند طراحی های آنان با جامعه امروز ایران سازگاری و تناسب دارد.


پیشینه ای غنی، منظر هایی فقیر

وی با اشاره به اینکه با وجود پیشینه درخشان کشور ما در این زمینه، طراحی منظر امروز ایران از بی هویتی و فقر معنا رنج می برد، گفت: سوال اینجاست که آیا باغ و فرش ایرانی می توانند الگوهای مناسبی برای طراحی منظر در عصر حاضر باشند؟

این عضو هیات مدیره انجمن متخصصان فضای سبز و منظر در ایران تاکید کرد: متاسفانه پژوهش هایی با رویکرد های اجتماعی- فرهنگی راجع به باغ ایرانی بسیار اندک هستند. آنچه صورت گرفته عمدتا توسط شرق شناسان و متفکرین خارجی مثل پتروچیولی و استروناخ انجام شده است.

مطلبی عنوان کرد: همین تعداد مطالعات انجام شده نیز تنها به ساختار هندسی و گرته برداری از فرم پرداخته است.

وی با بیان این که هویت‌ به‌ معنی‌ "چه‌ کسی‌ بودن‌" است‌ تصریح کرد: باید به دنبال خلق فضایی هویت مند در معماری منظر ایران بود. نباید از یاد برد که با نگاه پالیمسستی یعنی حرکت از کهن متن به متن جدید باید این فضا را خلق کرد. یعنی در هر لایه ای که تراشیده و بازنویسی می شود، اثر نوشته قبلی کاملا از بین نرود.

این عضو مجمع جهانی فدراسیون بین المللی معماران منظر خاطرنشان کرد: طراحی یعنی خلق لایه جدیدی که با عناصر موجود همپوشانی و تعامل دارد. این به معنی تفسیر دوباره منظر برای الگوهای قدیمی با عناصر و اهداف جدید است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید دوباره بر هویت مند بودن طراحی های منظر گفت: مهم‌ترین ویژگی جامعه در حال گذار، بروز بحران معناست در جستجوی " من کیستم؟" است. از سوی دیگر چنین جامعه ای دچار تناقض و تقابل و ناپایداری است. این آشفتگی در تعریف هویت منجر به آشفتگی در ایجاد منطر و فضا می شود.


باغ خاص حاکمان و فرش خاص محکومان بوده است

مطلبی با بیان این که باغ نمادی از هوشمندی انسان ایرانی در بهره گیری از علم هندسه برای خلق فضا است تصریح کرد: باغ ایرانی، فضایی خصوصی برای طبقه حاکم بوده است. از سوی دیگر فرش، نمودی کالبدی-انتزاعی از باغ و نیز پیوند دهنده فضای بیرون و درون بوده. حال این فرش است که، برساخته طبقات پایین جامعه و محکومان است و طبقات مختلف اجتماع در شکل گیری آن نقش داشته اند.


مطلبی با بیان این پرسش که آیا می توان باغ ایرانی را باز تولید کرد؟ادامه داد: آیا باغ ایرانی کارکرد و جذابیت پیشین خود را برای انسان ایرانی عصر حاضر دارد؟ زیرا باغ ایرانی عصاره فرهنگ جامعه ایرانی نیست بلکه نمادی از فرهنگ طبقه حاکمان است. هویت باغ ایرانی در خصوصی بودن، آرامش بخشی، هندسه و نظام های آب، گیاه و معماری آن است و تقلید فرم نمی تواند خالق هویت باشد.

این عضو هیات مدیره انجمن متخصصان فضای سبز و منظر در ایران با تکیه بر سخنان پیشین خود گفت: زمان معاصر زمان دگرگونی، تنوع، سرعت، پیچیدگی، عدم اطمینان و انتقاد از گذشته است.انسان در هر دوره ای هویت خود را با چیزهای متفاوتی تعریف می کند. جامعه همیشه در حال تغییر است. نیازها و انتظارات مردم، سبکها و میزان تحمل انسان نسبت به تغییرات در مدت کوتاهی عوض می شوند. الزامات سیاسی فعالیت های جامعه را هدایت می کنند. در میان چنین نوسانات سریعی، به دشواری می توان پایه های امنی یافت که بتوان بر اساس آنها کار کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می توان باغ ایرانی را باز تولید کرد؟ خاطرنشان کرد: خیر نمی توان، اما می توان هندسه آن را دوباره ساخت. اما نباید از یاد برد که کارکرد یک عنصر از دنیای سنت در زمان معاصر منوط به تغییر آن است.

مطلبی در پایان خاطر نشان کرد: طراحی منظر موضوعی چند بعدی است. دستیابی به الگویی برای طراحی منظر معاصر ایران امری بسیار پیچیده و در وهله اول مبتنی بر شناخت ویژگی های جامعه ایرانی و نیازهای انسان ایرانی معاصر است. به عبارتی دستیابی به این الگو مستلزم شناخت هویت اجتماعی جامعه ایرانی است.

 

منبع:http://memarinews.com/Pages/News-11285.aspx



تاريخ : سه شنبه 24 بهمن 1391برچسب:, | 21:45 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri

http://8pic.ir/images/l5n4k6wwtl3u3v3mg.jpg



تاريخ : سه شنبه 24 بهمن 1391برچسب:, | 21:39 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri

http://8pic.ir/images/x1dlkjp4gyqv7ypvrk8.jpg



تاريخ : سه شنبه 24 بهمن 1391برچسب:, | 21:31 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri

http://8pic.ir/images/lvkk23hgmo8eaz325ya.jpg



تاريخ : چهار شنبه 18 بهمن 1391برچسب:, | 17:39 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri
 

ایجاد آرامش و رفاه درون خانه ویلایی به همراه ایجاد حریم خصوصی به خوبی رعایت شده است و در نهایت یک فضای مناسب برای زندگی اجتماعی شکل گرفته است.

 

 
گروه معماری CHYBIK + KRISTOF به عنوان برنده مسابقه بین المللی معماری و شهرسازی با موضوع طراحی 33 خانه روستایی با توجه به اقلیم منطقه در براتیسلاوا انتخاب شد.

 هدف از این پروژه ایجاد مسکن با کیفیت با وجود مجاورت با رودخانه می باشد. همچنین این مجموعه، بخش قابل توجهی از فضای مابین جنگل و رودخانه دانوب را تشکیل می دهد و بر اهمیت موضوع می افزاید.

 در این طرح، خانه های روستایی به اجزای 4 تایی تقسیم شده است و هر بخش دارای اسکله های ویژه و اختصاصی در کنار رودخانه است. در طرح این گروه، ایجاد آرامش و رفاه درون خانه ویلایی به همراه ایجاد حریم خصوصی به خوبی رعایت شده است و در نهایت یک فضای مناسب برای زندگی اجتماعی شکل گرفته است.



این خانه ها نمادی از یک باغ شهر نوین است. این باغ شهر دارای ویژگی تهویه مطبوع طبیعی با بهره گیری از رطوبت طبیعی منطقه می باشد. گروه طراحی خانه های روستایی مجاور رودخانه دانوب، در تمامی جزییات طرح، عدم تصرف در فضای رودخانه، جنگل های اطراف و محیط زیست پیرامون را رعایت کرده اند و در نهایت طرحی دوستدار محیط زیست را ارائه کرده اند.












 

 

منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز/ 5972 :کدخبر





تاريخ : جمعه 13 بهمن 1391برچسب:, | 21:29 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri

http://8pic.ir/images/eve0875eni2x80vash9g.jpg



تاريخ : پنج شنبه 12 بهمن 1391برچسب:, | 13:30 | نویسنده : Seyyedeh Mozhdeh Bagheri

http://8pic.ir/images/n2967elaz6olzkjn9qv7.jpg



صفحه قبل 1 ... 5 6 7 8 9 ... 14 صفحه بعد
  • دانلود فیلم
  • قالب وبلاگ